Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
25.4.2023, Milan Šurkala, aktualita
Před několika dny se objevila zpráva, že čínská společnost BYD představila nový lidový elektromobil Seagull za pouhých 250 tisíc Kč. Jak ošemetné by ale mohly být přepočty z čínských juanů na české koruny?
Jardadoma (1546) | 25.4.202322:34
V Euro parlamentu počkají, až tu bude dost elektromobilů a pak na ně napálí nějakou extra daň. Stejně jako teď ty povolenky na vytápení bytů.
Odpovědět3  0
Milan Šurkala (4972) | 25.4.202323:08
Tak to je samozřejmé, že se tak stane. Ale je to špatně? Spalovací auta mají extra daň napálenou taky, v ceně paliva.
Odpovědět1  1
jk3 (61) | 26.4.20239:02
Spíš výhledově čekám, že se bude zvyšovat spotřební daň na benzín a naftu. Dokud se spalovací motory nevymýtí, tak si EU žádnou daň netroufne nasadit. A jak se tak stane, tak čekám daň z kWh baterie auta.
Odpovědět2  0
Milan Šurkala (4972) | 26.4.20239:22
Ano, to je jedna možnost. V Texasu ­(nemýlím­-li se­) je teď na pořadu dne paušální daň 200 USD za jakýkoli EV. Osobně bych nevylučoval ani mýtné. Ta auta jsou pořád připojena na internet, tak je možné účtování podle ujetých km ­(v zásadě podobně jako u spalovacích, kde počet ujetých km do značné míry ovlivňuje množství spáleného paliva a tedy výši odvedených daní­).
Odpovědět0  0
zzw30 (227) | 26.4.202315:02
řekl bych že ano, daň je vždy špatně
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4972) | 26.4.202316:06
A ty silnice chcete platit jak? Nějak se to musí udělat. Ať už to bude paušální částka ročně bez vazby na cokoli nebo roční vyúčtování podle nahlášených kilometrů, nějak se to zaplatit musí. A zda se tomu bude říkat daň nebo mýtné, je ve výsledku docela jedno.
Odpovědět0  1
Eskymak (1057) | 26.4.202321:31
V sekačkách, motorové pile a dalších strojích se spalovacím motorem vyjedu víc benzínu než v autě, tak si ty silnice užijte. Mýtné je v pořádku, spotřební daň ne, když ten benzín se dá spotřebovat i jinak, než jízdou po silnici.
Odpovědět1  0
Eskymak (1057) | 25.4.202321:41
Tak jako tak je to další předražený čínský šmejd.

A ten kdo si to koupí a´t si pak nestěžuje, že evropský průmysl ­"neumí­" nic vyrobit, když sám podporuje jeho rozklad. Normální je podporovat ekonomiku domácí, nebo tu u spojenců, nikoliv tu u nepřítele číslo jedna.

Odpovědět3  5
Denethor (5) | 25.4.202321:51
Ja myslel, ze nepritelem cislo jedna je Rusko ­(nebo ­"ruSSko­", jak ho dnes znaji decka­). Ted uz je to tedy Cina? Kolik tech nepritelu cislo 1 vlastne mame? A jsou vnitrni nebo vnejsi?

Kazdopadne normalni je chovat se trzne, t.j. koupit to nejlevnejsi co splnuje me pozadavky ­(vykon, kvalita, atd.­). Ideologie vyrobce tam pro me osobne opravdu nefiguruje.
Odpovědět7  0
Choakinek (1607) | 25.4.202322:03
Slovo ­"ruSSko­" je výplod pubertálních primitivů! Fakt se stydím za své spoluobčany, když na něj někde v diskuzi narazím.
Odpovědět4  2
Denethor (5) | 25.4.202322:08
S tim nic neudelate. Nedavno jsem musel svemu synovci vysvetlovat pojem ­"vlastenec­" pote co to snad probirali ve skole u narodniho obrozeni. Nevedel co to ma byt. Na discordu a tiktoku se totiz setkava vyhradne se spelovanim ­"flastenec­" pripadne ­"chlastenec­". Skoro chtel ucu opravovat a nebyl jediny.

No snazil jsem se mu to vysvetlit, ale prislo mi ze si myslel neco o boomers a stejne me neposlouchal.
Odpovědět3  0
ludek_jelinek (135) | 27.4.202315:50
Rusák převzal praktiky SS a dovedl je ve své zemi a jeho guberniích k ­"dokonalosti­". Takže označení ­"ruSSko­" považuji za zcela v pořádku, je z toho krásně vidět, na koho ten stát a jeho národ navazuje. PS: Pubertu mám dávno za sebou a primitiv snad nejsem, když jsem zvládl ČVUT. ;­-)
Odpovědět0  0
snajprik (1637) | 25.4.202322:08
Najvačšim nepriatelom bola EU, ta si dovolila predbehnuť USA o 2 000 miliar €­/rok a svetove mocnosti si robili rezervnu menu €. Tento problem bol odstraneny v 2014 po sankciach, druhy velky nepriatel je Čina, ekonomicky dobieha USA a o chvilku Juan bude svetova mena ktora bude nahradzovať dolar, každu konkurenciu dolara treba zničiť, a to Rusko? Aky nepriatel či nepriatel? Ekonomika zanedbatelna a ich armada za skoro 10 rokov nedokazala dobiť ani 10% Ukrajiny...
Odpovědět2  1
Eskymak (1057) | 26.4.20239:32
Rusku není nepřítelem číslo jedna, protože nemá v podstatě žádný potenciál něco změnit. Ano, je schopno dlouhodobě škodit všem okolo, ale ve své podstatě je totálně závislé na číně a dalších totalitních zemích.

Ne, není normální se chovat tržně, peníze nejsou všechno. Jsou lidé, kteří mají i nějakou morální úroveň. Nezapomeňte se chovat tržně, až na trhu žádný západní výrobek nebude.
Odpovědět1  1
Denethor (5) | 26.4.202321:39
Kdyby byly dve vozidla srovnatelne kvality a za stejnou cenu cinske a evropske vyroby, uprednostnil bych evropske. Premyslel jsem jestli by tam byla nejaka premie co bych byl ochoten zaplatit za to evropske navic. U vozu za pul milionu jsem dosel k castce 20 000 kc. Cili v pripade ze cinan bude za pul mice a evropan za pul mice plus dvacet tacu, beru evropske. Ale ani o korunu vic.

20 000 kc je cena meho patriotismu. A vzhledem k tomu, ze ziji v zemi kde ze slova ­"vlastenec­" udelali nadavku, je to jeste hodne vysoka cena.

Kazdopadne Vam ve vasi ekonomicke valce s Cinou mnoho uspechu. Za me radeji nez podporovat predrazene evropske automobilky koupim toho cinana a za usetrene penize udelam pro rodinu neco hezkeho.
Odpovědět0  0
Andir (749) | 26.4.20239:46
myslíš ruZZko? to je už jen vazal číny, a souhlasím každý má myslet na sebe to jak dopadne zdejší průmysl je fuk to jak to tady dopadne po nás je už jedno, předáme to dalším generacím v horším stavu at se po**
Odpovědět0  2
snajprik (1637) | 25.4.202322:02
Problem je že v EU nevyrabame baterie, všetko azia, elektronika všetko azia, el. motor azia. Tak že rozdiel medzi tim činskym a EU autom je kde ho aziati poskladaju :D
Odpovědět4  0
Choakinek (1607) | 25.4.202322:10
Design auta jako celku probíhá v Evropě, ne? :­-­)

Smontování auta taky, ačkoliv na tom jistě dělají zejména dovezení cizinci odjinud.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4972) | 25.4.202323:07
"Problem je že v EU nevyrabame baterie, všetko azia­"

Nesmysl, v EU je těch fabrik na baterky několik . A kupodivu ne všechny jsou asijské. A když jsou asijské, zdaleka ne všechny jsou čínské.
Odpovědět0  0
snajprik (1637) | 26.4.20236:54
Tak ano, ale sam vidiš lokalna vojna na Ukrajine a 10 rokov trpi cela europa, a ked sa rosputa vojna v Čine bude trpieť cela azia.
Len blba korona predlžila dodavky s azie cez 3 mesiace, ked tam začne vojna bude to ovela horšie a Nemci už slubili USA že daju rovnake sankcie na Činu ako na Rusko, a do činy vyvažame 1­/3 vyrobkov vyrobenych v EU a to nehovorim čo všetko dovažame s Činy.
Proste čo si doma nevyrobime to mať nebudeme.
Odpovědět3  0
Milan Šurkala (4972) | 26.4.20238:23
Ale proč bychom si to nedokázali vyrobit? Znova, v EU máme už teď několik firem na baterky. Že budou uvaleny sankce na Čínu, neznamená, že budou uvaleny třeba na Japonsko nebo Koreu, které tu mají většinu fungujících továren. Máme tu ale i baterkárny evropské. Co se týče materiálů, je tu velká snaha přechodu na LFP v levnějších třídách, tedy by se neměla snad až tak razantně navyšovat potřeba kobaltu, niklu a podobných materiálů,...

https:­/­/cicenergigune.com­/media­/uploads­/mediacenter­/gigafactories­-map­-cicenergigune­-112022­-011.jpg

To je plán na baterkárny v Evropě. Nepřijde mi to, že by se v Evropě nic nevyrábělo ­(většina toho je sice plán, ale některé jsou už dávno v provozu a u některých již fungujících mají datum plánovaného rozšíření, ale ne datum původního spuštění­).
Odpovědět0  0
DarkRichelieu (1232) | 26.4.20239:28
V Evropě se sice vyrábí baterie ale docela málo a oproti Číně je to zanedbatelné. Velké baterkárny v nějakém strategickém množství v EU jsou zatím jen na papíře, suroviny pro výrobu budou stejně z Číny, protože ta baterkárna je stejně jen montovna, takže to vůbec nevyřeší závislost na Číně.
Čína vyrobila 76,7 % baterií
V Evropě se vyrobí pouze 14,2 %
Odpovědět2  0
Milan Šurkala (4972) | 26.4.202310:23
Proč by suroviny měly být z Číny? Většina z nich je rozeseta po celém světě a ne jen v problematických zemích. A ty, které jsou problematické, jejich podíl se spíše snižuje. Bez Číny to asi nebude tak snadné, ale nemyslím si, že nemožné.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.